Vertrouwens­persoon

Mensen brengen veel tijd door op het werk en dit heeft invloed op hoe zij zich voelen. Zeker wanneer ze gebukt gaan onder ongewenste omgangsvormen – zoals pesterijen, seksuele intimidatie en/of discriminatie – of wanneer ze de werkdruk als (te) hoog ervaren. Als dit stress en mogelijk zelfs lichamelijke of psychosociale klachten veroorzaakt, kan de vertrouwenspersoon een luisterend oor bieden en met de werknemer op zoek gaan naar een oplossing.

Belangrijke informatie

Voor een vertrouwenspersoon zijn de volgende onderwerpen belangrijk:

Waarom een vertrouwenspersoon

Een veilige en gezonde werkomgeving is belangrijk voor zowel jou als werkgever als voor je werknemers. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is in dit kader waardevol vanwege:
  1. Psychosociale ondersteuning: Werknemers kunnen geconfronteerd worden met stress, conflicten, pesten, discriminatie of andere psychosociale uitdagingen op de werkplek. Een vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en professionele ondersteuning om deze problemen aan te pakken.
  2. Vertrouwelijkheid: Een vertrouwenspersoon biedt een veilige omgeving waar de werknemer zijn zorgen en problemen kan bespreken.
  3. Preventie: Met de inzet van een vertrouwenspersoon worden potentiële conflicten en problemen vroegtijdig herkend en aangepakt, voordat ze escaleren. Dit draagt bij aan het creëren van een positieve werkomgeving.
  4. Wettelijke verplichtingen: Een vertrouwenspersoon is als onderdeel van het PSA-beleid wettelijk verplicht in ons land.
Kortom, het inzetten van een vertrouwenspersoon is een investering in de gezondheid, veiligheid en tevredenheid van werknemers. Het draagt bij aan een positieve bedrijfscultuur en maakt dat je als werkgever aan je wettelijke verplichtingen voldoet.

Wanneer zet je een vertrouwenspersoon in

We benoemen hier enkele situaties waarin het hebben van een vertrouwenspersoon waardevol kan zijn. Uiteraard zijn er meer situaties denkbaar. Veel voorkomende situaties zijn:
  1. Pesten en intimidatie: Wanneer een werknemer wordt geconfronteerd met ongewenste omgangsvormen, biedt een vertrouwenspersoon een veilige plek om deze kwesties te bespreken. Daarnaast kan de vertrouwenspersoon de werknemer begeleiden bij het nemen van stappen om het ongewenste gedrag aan te pakken.
  2. Conflicten op de werkvloer: Als er conflicten optreden tussen werknemers onderling of tussen een werknemer en de leidinggevende, helpt een vertrouwenspersoon bij het initiëren van gesprekken en het zoeken naar oplossingen om de situatie te de-escaleren.
  3. Mentale gezondheid en stress: een werknemer kan te maken krijgen met stress, angst, depressie of andere mentale gezondheidsproblemen. Een vertrouwenspersoon fungeert dan als een luisterend oor, adviseert over beschikbare hulp en begeleidt bij het omgaan met de uitdagingen.
  4. Persoonlijke problemen: Soms kan een werknemer persoonlijke problemen ervaren die de prestatie op het werk beïnvloeden. Denk aan familieproblemen, financiële zorgen, of gezondheidskwesties. Een vertrouwenspersoon helpt bij het vinden van ondersteuning en bij de balans tussen werk en privé.

Video

Met de video hiernaast leggen we je uit wat de vertrouwenspersoon voor jouw organisatie kan betekenen.

Werkwijze van de vertrouwens­persoon­

Wanneer een vertrouwenspersoon wordt ingezet, werkt deze vaak volgens de volgende fasen:

  • FASE 1

    Kennismaken

    Na het afsluiten van een vertrouwens­persoon­abonnement, neemt onze vertrouwenspersoon contact met je op voor een kennismakingsgesprek.

  • FASE 2

    Introductie

    Wanneer sprake is van een klik tussen jouw organisatie en onze vertrouwenspersoon, volgt de introductie bij de werknemers. Je ontvangt hiervoor informatie van ons voor op het intranet of in de personeelsgids, met de directe contactgegevens van de vertrouwenspersoon. Zo kunnen werknemer de vertrouwenspersoon rechtstreeks benaderen.

  • FASE 3

    Toelichting

    De vertrouwenspersoon geeft een presentatie aan de OR of aan de personeelsvertegenwoordiging om de werkzaamheden en procedure toe te lichten.

  • FASE 4

    In actie

    De vertrouwenspersoon komt alleen in actie bij een melding. Wij factureren dit per gesprek achteraf.

  • FASE 5

    Jaarrapport

    Na een jaar stelt de vertrouwenspersoon een rapport op. Hierin meldt de vertrouwenspersoon het aantal meldingen en de aard van de meldingen. De informatie in het jaarrapport kan in verband met privacy nooit herleidbaar worden naar individuele werknemers.

Meer weten over de vertrouwenspersoon?

Neem contact met ons op als je vragen hebt over de vertrouwenspersoon.