Preventie

Als werkgever wil je gezondheidsproblemen, uitval en verzuim onder je werknemers natuurlijk graag voorkomen.

Je kunt hier op de werkvloer preventief aan bijdragen met een goed preventiebeleid en veilige werkomstandigheden en door een gezonde leefstijl te promoten. 

Preventiebeleid

Om het ziekteverzuim in je organisatie zo laag mogelijk te houden, kun je verschillende maatregelen treffen die je werknemers helpen om vitaal te blijven en met plezier te werken. Wil je deze maatregelen vastleggen in een preventiebeleid? Denk dan aan de volgende punten:

  • Wetgeving
    In de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) staan diverse regels en richtlijnen omschreven waar je als werkgever invulling aan dient te geven. Denk bijvoorbeeld aan de verplichting om een actueel en volledig verzuim- en preventiebeleid en het PSA-beleid. Meer over de richtlijnen en wettelijke verplichtingen lees je in onze blog: Arbowetgeving toegelicht.
  • Opstellen en uitvoeren van preventiebeleid
    Hoe stel je een gedegen preventiebeleid op voor je organisatie? Wat is er al geregeld en wat zijn de risico’s en aandachtspunten? Waar wil je met de organisatie naartoe ten aanzien van gezondheid en verzuim? Merces Custodio geeft advies aan organisaties die op zoek zijn naar het antwoord op deze vragen.

    Voor een eerste opzet kun je gebruikmaken van het stappenplan Arbozorg.
    1. Stel een werkgroep Arbozorg samen waarin werknemers hun wensen kenbaar maken;
    2. Inventariseer de huidige arbozorg en formuleer doelen;
    3. Stel een arbo contract samen;
    4. Kies in samenspraak met de OR een arbodienstverlener;
    5. Communiceer intern over de arbozorg;
    6. Evalueer de arbozorg intern en extern.
  • Preventiemedewerker
    De preventiemedewerker werkt samen met de bedrijfsarts en andere arbodienst­verleners aan gezond en veilig werken binnen de organisatie. Bij een organisatie met meer dan 25 werknemers dient er verplicht een preventiemedewerker in dienst te zijn. Bij minder dan 25 werknemers mag de werkgever deze functie zelf vervullen.
  • Plan van aanpak
    Het plan van aanpak is een verplicht onderdeel van de RI&E. De arbeidsinspectie zal hier bij controle dan ook naar vragen. In het plan van aanpak staat beschreven welke maatregelen je als werkgever hebt genomen om de geïnventariseerde risico’s aan te pakken, binnen welke termijn deze maatregelen zijn uitgevoerd en wie binnen je organisatie hiervoor verantwoordelijk is.
  • Interventies
    Je kunt als werkgever diverse interventies uitvoeren ter preventie van verzuim en uitval. Denk aan een periodiek medisch onderzoek (PMO), ergonomisch advies, stressmanagement en trainingen om de arbeidsomstandigheden van je werknemers te verbeteren.
  • De rol van HR en management
    HR en management hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid als het op preventie aankomt. Ze zorgen voor beleidsontwikkeling en implementatie, moeten op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving en zijn verantwoordelijk voor de risico­beoordeling. Daarnaast dragen zij zorg voor de communicatie rondom preventie, passende werkplekken en de scholing van werknemers op het gebied van veiligheid en gezondheid.

Informatie, blogs en downloads

Meer informatie en handige tools

Vind antwoord op veelgestelde vragen en de meest actuele informatie over preventie in onderstaande blogs en overige handige artikelen.

Heb je nog vragen?

Neem contact met ons op als je vragen hebt over preventie.