Als je ziek bent

Ziek zijn overkomt ons allemaal. Gelukkig is het meestal van korte duur, maar het kan natuurlijk ook langer duren. Naast werken aan je herstel is het belangrijk om goed te re-integreren. Maar wat komt hier allemaal bij kijken? Met wie krijg je te maken? En met welke verplichtingen moet je rekening houden? We vertellen je er alles over. 

Waar je rekening mee moet houden als je je ziek meldt, hebben we in de volgende onderwerpen voor je uiteengezet:

1. Je bent ziek. Wat nu?

Wanneer je je ziek hebt gemeld, wordt het verzuimprotocol van je organisatie in werking gesteld. Hierin staan alle stappen en afspraken over wat jij moet doen en wat je van jouw organisatie kunt verwachten. 

Veelgestelde vragen als je ziek bent

Klik op onderstaande vragen om deze te openen.

  • Hoe meld ik mij ziek?
    In het verzuimprotocol van je organisatie staat beschreven bij wie je je kunt ziek melden en hoe je dit moet doen. Je krijgt het verzuimprotocol meestal bij aanvang van je dienstverband. Je kunt hem ook bij je werkgever opvragen.
  • Wat is de Wet verbetering poortwachter?
    De Wet verbetering poortwachter (Wvp) beschrijft welke stappen jij en je werkgever moeten nemen tijdens jouw re-integratieproces. Er staat bijvoorbeeld in aan welke verplichtingen jij en je werkgever moeten voldoen om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk weer aan het werk kan. Er staat ook in welke rechten je allemaal hebt.

    Wat de Wvp precies voorschrijft, wordt uitgelegd in het 'Stappenplan bij ziekte' van het UWV. In dit stappenplan lees je wat er gebeurt als je ziek bent. Ook lees je wanneer jij iets moet doen en hoe het UWV en je werkgever jou hierbij helpen.
  • Hoe ziet een ziekteverzuimtraject eruit?
    Tijdens de eerste 2 jaar van je ziekte gaan jij en je werkgever met je re-integratie aan de slag, zoals de Wet verbetering poortwachter dit beschrijft. Wij lichten alle stappen binnen deze wet toe in onze blog 'Wet verbetering poortwachter uitgelegd'.
  • Wat gebeurt er als ik 104 weken ziek ben?
    Als je langdurig ziek bent, is je werkgever verplicht om je gedurende 104 weken (2 jaar), minimaal 70 procent van je loon door te betalen. Als je gedurende die 2 jaar zonder onderbreking ziek was, hoeft je werkgever dit ná die 2 jaar niet meer te doen. Je hebt dan mogelijk recht op een WIA-uitkering. Meer hierover lees je op onze speciale diensten pagina.
    WIA
  • Heb ik recht op loon nu ik ziek ben?
    Volgens de wet moet je werkgever je gedurende maximaal 104 weken (2 jaar) loon doorbetalen als je ziek bent. In de cao of je arbeidscontract staan de exacte percentages, variërend tussen de 70 en 100 procent van je loon.
    Soms zijn in je arbeidscontract of cao maximaal 2 ‘wachtdagen’ opgenomen. Over die wachtdagen hoeft je werkgever dan geen loon door te betalen.
  • Ik ben ziek tijdens mijn vakantie. Wat nu?
    Als je ziek wordt tijdens je vakantie, moet je dit binnen 24 uur aan je werkgever (en mogelijk ook de arbodienst) doorgeven. Mogelijk worden je vakantiedagen dan omgezet in ziektedagen.
  • Ik ben zwanger en kan hierdoor niet werken. Wat nu?
    Het kan gebeuren dat je ziek wordt als gevolg van je zwangerschap of bevalling. Lees meer over verzuim tijdens je zwangerschap en het zwangerschaps- en bevallingsverlof in onze blog.
  • Wat is de WIA?
    WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Je kunt een WIA-uitkering aanvragen als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

    - Je kunt door je ziekte (gedeeltelijk) niet werken.
    - Je kunt door je ziekte je oude loon niet meer verdienen.

    We leggen de WIA uitgebreid uit in onze blog 'WIA'.
    WIA

2. Wat zijn jouw rechten en plichten?

In de Wet verbetering poortwachter (Wvp) staat wat jij en de organisatie moeten doen tijdens de eerste twee jaren dat je ziek bent. Uitgangspunt van de Wvp is dat jullie allebei verantwoordelijk zijn voor de re-integratie. Wat zijn jouw plichten tijdens het verzuim? En welke rechten heb je als werknemer? Hierover lees je meer in onderstaande veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over jouw rechten en plichten

Klik op onderstaande vragen om deze te openen.

  • Moet ik meewerken aan re-integratie?
    Ja, als ziek bent, ben je verplicht om mee te werken aan je re-integratie. Als je hier niet aan meewerkt, kan dit gevolgen hebben voor de doorbetaling van je loon of uitkering. Je werkgever kan je loon stopzetten en het UWV kan besluiten om je uitkering te verlagen of zelfs te beëindigen. Het is daarom belangrijk om serieus mee te werken aan re-integratie en je in te zetten om weer aan het werk te komen.

    Lees meer over je rechten en plichten in de blog: Wet verbetering poortwachter werknemer uitgelegd.
  • Wat moet ik met mijn werkgever delen over mijn ziekte?
    Als je ziek bent en niet in staat om te werken, ben je niet verplicht om alle details over je ziekte te delen met je werkgever. Je bent wel verplicht om je werkgever zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van je ziekte en daarbij een inschatting te geven van hoe lang je (ongeveer) ziek denkt te zijn. Meestal is deze informatie voldoende.
  • Ik ben het niet eens met mijn werkgever of bedrijfsarts, wat nu?
    Er zijn verschillende mogelijkheden om onenigheid met je werkgever en/of bedrijfsarts op te lossen. Probeer op de eerste plaats om met elkaar in gesprek te blijven. Wat je nog meer kan doen, lees je in de blog Oneens met het besluit van de bedrijfsarts.
  • Heb ik recht op vakantie tijdens ziekte?
    Jazeker. Zolang de vakantie je herstel niet in de weg staat, mag je op vakantie. Je bouwt tijdens ziekte namelijk ook vakantiedagen op.
  • Kan mijn werkgever mij ontslaan als ik ziek ben?
    Het is mogelijk om tijdens ziekte te worden ontslagen, maar hier gelden strenge regels voor. In principe mag je werkgever je niet ontslaan vanwege je ziekte. Dit is namelijk in strijd met het opzegverbod bij ziekte dat geldt voor de eerste 2 jaar van ziekte. Dit kan echter komen te vervallen wanneer er sprake is van andere redenen, zoals een reorganisatie. Is er een conflict gaande tussen jou en je werkgever, dan is het raadzaam om verder advies in te winnen.

    Lees meer over je rechten en plichten in de blog 'Wet verbetering poortwachter werknemer uitgelegd'.
  • Ik wil een second opinion. Hoe kan ik dit regelen?
    Een second opinion vraag je aan in overleg met je eigen bedrijfsarts. Je bedrijfsarts moet het verzoek tot een second opinion accepteren, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn om dit niet te doen. Hoe je een second opinion precies aanvraagt, lees je op de pagina Second opinion.
  • Ik ben ziek. Heb ik recht op een uitkering?
    Volgens de wet moet je werkgever je loon gedurende 2 jaar doorbetalen als je ziek bent. In de cao of je arbeidscontract staan de exacte percentages, variërend tussen de 70 en 100 procent van je loon. Soms zijn in je contract of cao maximaal 2 ‘wachtdagen’ opgenomen. Over die wachtdagen hoeft je werkgever dan geen loon te betalen.

    In sommige gevallen heb je recht op een Vangnet uitkering en na 2 jaar ziekte heb je mogelijk recht op een WIA uitkering. Meer de WIA uitkering lees je hier:
    WIA
  • Wat is loonopschorting of loonstop?
    Als je je niet aan de verplichtingen houdt die bij je re-integratietraject horen, kan je werkgever je loon opschorten of zelfs stopzetten. Meer hierover lees je in de blog 'De loonopschorting, loonstop en loonsanctie'.

3. Wat kun je verwachten van een arbodienst

Een arbodienst is een externe dienstverlener die organisaties (dus zowel werkgevers als werknemers) ondersteunt op het gebied van arbeidsomstandigheden en verzuimbegeleiding. Wat dit precies inhoudt en wat jij als werknemer van de arbodienst mag verwachten, leggen we je hieronder uit.

Veelgestelde vragen over de arbodienst

Klik op onderstaande vragen om deze te openen.

  • Wat doet de arbodienst?
    De arbodienst voert verschillende taken uit. Ze begeleidt bij ziekteverzuim en geeft advies over werkomstandigheden en verzuimpreventie. Daarnaast verzorgt ze keuringen en geeft ze trainingen en workshops. Je kunt als werknemer bij ons terecht met vragen over je gezondheid, je werkomstandigheden en andere werkgerelateerde vragen. Meer over arbodienstverlening lees je hier:
  • Wie werken er bij de arbodienst?
    De arbodienst heeft vier kerndeskundigen. De bekendste is de bedrijfsarts. Daarnaast zijn er de arbeidshygiënist, de veiligheidskundige en de arbeids- en organisatiedeskundige. Als je ziek bent, krijg je te maken met een casemanager die je begeleidt tijdens je re-integratie, de arbeidsdeskundige en bij langdurig verzuim ook de re-integratiecoach. Meer over de verschillende deskundigen en wat zij voor jou kunnen betekenen, lees je hieronder onder het kopje '4. Met wie krijg je te maken?'.
  • Wie beoordeelt of ik ziek ben?
    Een bedrijfsarts is de enige die kan en mag beoordelen of je ziek bent.
  • Wat staat er in de Arbowet?
    In de Arbowet staat onder andere wat je van je werkgever, de arbodienst en de bedrijfsarts mag verwachten op het gebied van preventie en verzuim. In de Arbowet staat bijvoorbeeld dat je altijd toegang moet hebben tot de bedrijfsarts, dat de bedrijfsarts je werkplek mag onderzoeken en dat je recht hebt op een anoniem arbeidsomstandighedenspreekuur en een second opinion. Wil je meer weten over je rechten en plichten tijdens je re-integratie? Lees dan de blog 'Wet verbetering poortwachter werknemer uitgelegd'.
  • Hoe kan de arbodienst mij ondersteunen?
    Een arbodienst kan je op verschillende manieren ondersteuning bieden. Denk aan verzuimbegeleiding, informatie over preventie en re-integratie.
  • Is een arbodienst onafhankelijk?
    Ja, een arbodienst is onafhankelijk. Ze werkt volgens de Wet verbetering poortwachter en geeft een objectief advies aan zowel werkgever als werknemer.

4. Met wie krijg je te maken?

Wanneer je je als werknemer ziek meldt bij de arbodienst, krijg je te maken met verschillende professionals. Op de eerste plaats de bedrijfsarts en daarnaast vaak een casemanager of arbeidsdeskundige. Maar bij wie kun je waarvoor terecht? We leggen het je uit.

Veelgestelde vragen over met wie je te maken krijgt

Klik op onderstaande vragen om deze te openen.

  • Waarvoor kan ik bij de bedrijfsarts terecht?
    De bedrijfsarts is de medisch specialist die gespecialiseerd is in de relatie tussen werk en gezondheid. De bedrijfsarts heeft als taak om de gezondheid van de werknemers te beschermen en te bevorderen en om de werkgever te adviseren over het creëren van een gezonde en veilige werkomgeving. De bedrijfsarts is degene die als enige een oordeel mag vellen over de arbeidsongeschiktheid. Meer over de rol van de bedrijfsarts lees je in de blog 'Wat doet de bedrijfsarts.'
  • Wat is de taak van de praktijkondersteuner bedrijfsarts?
    De praktijkondersteuner bedrijfsarts is je contactpersoon als het gaat om de medische kant van je ziekteproces. Deze procesondersteuner werkt onder de directe verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts en voert in opdracht van hem of haar taken uit. Meer over de rol van de praktijkondersteuner bedrijfsarts lees je in de blog:
  • Wat doet de casemanager proces?
    De casemanager proces is er om jou en je werkgever te begeleiden en te adviseren over het verzuimproces.
  • Waarvoor moet ik bij de arbeidsdeskundige zijn?
    Een arbeidsdeskundige onderzoekt je arbeidsvermogen. Wanneer je in de ziektewet gaat, bekijkt hij of zij of je inzetbaar bent. De arbeidsdeskundige gaat bijvoorbeeld na of er werkzaamheden zijn die ondanks je ziekte nog wel kunt uitvoeren, of dat je volledig arbeidsongeschikt bent.
  • Wat doet een re-integratiecoach tweede spoor?
    Een re-integratiecoach tweede spoor begeleidt je als je na een ziekteproces klaar bent om te re-integreren naar werk buiten de organisatie. De re-integratiecoach verzorgt ook de afstemming met andere betrokken partijen, zoals de bedrijfsarts en/of het UWV.

Heb je nog vragen?

Neem contact met ons op als je vragen hebt bij het ziek zijn.