Als je als werkgever werknemers in dienst hebt, dan hoor je zorg dragen voor het psychosociaal welbevinden van deze werknemers. Volgens de arbowetgeving moeten werkgevers hier een specifiek beleid voor opstellen. We noemen dit een PSA-beleid. Het belangrijkste doel hiervan is om een cultuur van respect, ondersteuning en open communicatie te bevorderen. In dit artikel lees je wat je zoal in een PSA-beleid opneemt.
Een PSA-beleid is gericht op het voorkomen en verminderen van psychosociale arbeidsrisico’s op de werkvloer. In dit beleid staan maatregelen die je als werkgever neemt om deze risico’s te verkleinen. Een PSA-beleid bevat onder andere:
Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E)
In een RI&E worden alle veiligheids- en gezondheidsrisico’s van de werkzaamheden binnen je organisatie vastgelegd en geëvalueerd. Een PSA-beleid begint vaak met een grondige analyse van psychosociale risico’s op de werkplek. Denk aan factoren zoals hoge werkdruk, gebrek aan steun, conflictsituaties, pesten en discriminatie.
Protocol voor ongewenste omgangsvormen
Dit is een officieel document waarin precies staat beschreven hoe de organisatie met klachten over ongewenste omgangsvormen omgaan. Je neemt hierin ook de klachtenprocedure op.
Ondersteuning en begeleiding
Werknemers moeten toegang hebben tot adequate ondersteuning en begeleiding bij psychosociale problemen. Denk aan het bieden van counseling, coaching en andere vormen van professionele ondersteuning voor werknemers die te maken hebben met stress, conflicten of andere psychosociale problemen.
Toegang tot een vertrouwenspersoon
Werknemers dienen toegang te hebben tot een vertrouwenspersoon. Deze biedt een veilige omgeving waar een werknemer zijn zorgen en problemen kan bespreken.
Preventieve maatregelen
Op basis van de risicoanalyse ontwikkel en implementeer je preventieve maatregelen om psychosociale belasting te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van trainingen over stressmanagement, communicatievaardigheden en conflictbeheersing, het bevorderen van een goede werk-privébalans, en het creëren van een ondersteunende werkcultuur.
Klachtenprocedure
In een klachtenprocedure staat precies beschreven waar en hoe werknemers klachten met betrekking tot psychosociale arbeidsbelasting kunnen indienen.
Communicatie en participatie
Een effectief PSA-beleid omvat ook open communicatie en betrokkenheid van alle betrokkenen, inclusief werknemers, leidinggevenden, HR-personeel en eventuele externe experts. Het is belangrijk dat werknemers zich gehoord voelen en dat er ruimte is voor het bespreken van psychosociale kwesties op de werkplek.
Pesten is een belangrijke oorzaak voor onveiligheid op de werkplek en leidt vaak tot verzuim. TNO heeft de Wegwijzer Pesten ontwikkeld om de gepeste, de omstander en/of leidinggevende/ HR medewerker te helpen bij het (h)erkennen van pestgedrag en om in drie stappen tot een passende aanpak te komen. Het gaat om de volgende stappen:
Heb je vragen over de invulling van je PSA-beleid of wil je meer informatie over een specifieke dienst, zoals RI&E of de vertrouwenspersoon?
Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 035-6953236 of stuur een e-mail naar info@mercescustodio.nl.